۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

گوساله در بزرگراه


تصور این که سرچشمه حیات عناصر ساده ای مثل هیدروژن، کربن، اکسیژن و نیتروژن هستند که به وفور در جهان یافت می شوند، همانقدر هیجان انگیز است که زیبا. بیولوژی مدرن با کنار گذاشتن احتمال دخالت هر گونه نیروی حیاتی، توضیح می دهد که چگونه با ترکیب این عناصر ساده، ماکرومولکولهای اورگانیک ، اسیدهای آمینه، پروتئین ها و اسیدهای نوکلوئیک (دی.ان.ای و آر.ان.ای) تشکیل می شوند و همه ماجرا با واکنشهای شیمیایی بین مولکولی چه در سطح آغازین های تک سلولی و چه در سطح اورگانیسم پیشرفته ای مثل انسان، به خوبی و خوشی پیش می رود.

استیفن هاوکینگ فیزیکدان برجسته بریتانیایی در کتاب تازه خود مدعی می شود که خدا عالم و کهکشان را نیافریده و «انفجار بزرگ کهکشانی » که بسیاری از سیاره و ستارگان بر اثر آن بوجود آمده اند، نتیجه و پیامد قوانین فیزیک است.او در بخشی از کتاب تازه خود می نویسد:« کشف منظومه های دیگر نظیر منظومه خورشیدی ثابت کرد که منظومه ما که در برگیرنده یک خورشید و سیاره هایی است که پیرامون آن می چرخند یک پدیده منحصر به فرد نیست. این واقعیت نشان داد که وجود حالت فیزیکی ایده آل بین خورشید و کره زمین و پیدایش انسان روی کره زمین یک پدیده از پیش طراحی شده و دقیق برای موجودیت و رفاه انسان نیست.»

از همان کتاب های درسی دبستان شروع می کنند به آوردن دلایلی مثل خیس نشدن پرهای مرغابی در آب، زنده ماندن شتر در بیابان، میوه دادن درختان و ... . علم زیباست و دلهره آور مثل "سگ آندلسی" بونوئل. آنقدر زیباست که دیگر کسی برای اعتقاد به خدا لازم نیست احمق باشد یا خودش را به حماقت بزند. گاهی احساس می کنم درست وسط یک بزرگراه ایستاده ام.

منبع عکس، اینجا

۴ نظر:

صابر سالاری گفت...

سلام
لینک شدید...

دلفین گفت...

سلام
من معتقدم انسانها با چشم دل خدا را می توانند حس کنند

سانتا گفت...

کامنت خصوصی است:
سلام مسعود عزیز! من اصلن تصویری از شما توی ذهن ندارم... من باب کنجکاویت فقط بگویم که ما هم پای منبر حمید و هادی ندیمی نشسته ایم و حرص خورده ایم. ما هم شاگرد خاتمی خدابیامرز بوده ایم. زرگر بداخلاق و حاجی قاسمی خوش اخلاق را هم چشیده ایم... از بد حادثه تزنهایی را با حمید برداشته بودم و روز دفاع نیامد. فکر کنم همینها کافیست. خوشحالم وبلاگ تخصصی معماری را از روی علاقه راه انداخته ای. من اصلن حوصله ی این کار تخصصی را در دنیای مجاز نداشتم و در عوض یاوه گویی های خودم را قلم میزنم
برایت بهترینها را آرزو دارم

كتانه گفت...

اسرار ازل را نه تو داني و نه من
وين حل معما نه تو داني و نه من
هست از پس پرده گفتگوي من و تو
چون پرده بر افتد نه تو ماني و نه من